תמונת אווירה למאמר האם האסתמה שלי מאוזנת?

מתי כדאי לי לראות רופא?

האם האסתמה שלי מאוזנת?

איך יודעים שאסתמה נמצאת בשליטה, מה התפקיד שלך באיזון וניהול המחלה ומתי יודעים שצריך "לחשב מסלול מחדש", בעזרת הרופא.ה המטפל.ת, כמובן

האם המחלה שלך מנהלת אותך או שאת.ה מנהל.ת אותה?

זו השאלה שיכולה להדאיג כל חולה אסתמה, ושצריכה להדאיג את הרופא.ה המטפל.ת. "טיפול באסתמה פירושו לשלוט במחלה וכל חולה אסתמה זקוק.ה לכמות שונה של טיפול על מנת להשיג שליטה במחלה", מסביר ד"ר בנימין פוקס  מנהל מכון ריאות, מרכז רפואי שמיר (אסף הרופא). 

ניהול אסתמה, הוא מבצע מורכב המשותף לחולים.ות ולרופאים.ות, המתבסס על ההנחיות שמפרסם  גוף מדעי בינלאומי בשם GINA – Global Initiative For Asthma .

על פי ההגדרות של GINA מרבית החולים.ות במחלה משיגים.ות שליטה טובה המאפשרת חיים בריאים ופעילים והפחתה של התקפי אסתמה (התלקחויות) חמורים. ההנחיות הטיפוליות של GINA מתבססות על גישה מדורגת, המותאמת לכל חולה באופן פרטני. 

 "אנחנו שואפים שלחולה אסתמה לא יהיו תסמינים, לא באופן שגרתי, לא ביום ולא בלילה", מדגיש ד"ר פוקס. "המטרה היא לאפשר לכל חולה באסתמה לנהל חיים מלאים, מבלי לפספס ימי לימוד או עבודה, ולהצליח לבצע פעילות גופנית, מבלי לחוות התקפים והתלקחויות". 

 

איך עושים את זה? 

ד"ר פוקס: "על פי GINA ישנן 5 דרגות חומרה לאסתמה. המטרה שלנו היא לגרום לחולים, באמצעות טיפול מדויק, לרדת בדרגת החומרה של המחלה. מבחינתנו, התקף חמור והתלקחות הם עדות להחמרה הדורשת בחינה מחדש של הטיפול התרופתי, ושינוי בהתאם לצורך. לעתים יש צורך לשנות את סוג המשאף, לעתים אנחנו מוסיפים תרופות סטרואידיות בטבליות, במקום בשאיפה". 

לדברי ד"ר פוקס אחד הקשיים המשמעותיים באיזון המחלה הוא ההיענות של החולים והחולות באסתמה להשתמש באופן רציף בתרופות שנרשמו להם. "לעתים קרובות אני פוגש חולה שהתרגל.ה לחיות עם התסמינים. לא אחת אני שומע משפטים כגון 'ככה זה בדרך כלל'. במקרים כאלה אני מסביר שזה לא חייב להישאר כך, שהחולה יכול.ה לבחור לחיות אחרת. לעתים אני פוגש חולה שהפסיק.ה לעבוד, חי.ה על קצבת נכות  – רק משום שהמחלה איננה מטופלת בצורה נכונה. לעתים אני פוגש חולה שמרגיש.ה מאוזן.ת, אבל בתשאול רפואי ובבדיקות מתברר שהמחלה יצאה משליטה".

 

מהם הסימנים שהמחלה יצאה משליטה?

ד"ר פוקס: "הסימנים העיקריים הם כשהתסמינים משתנים, למשל, מתגברים בלילה. 

"סימנים נוספים הם תסמיני אסתמה שאינם חולפים, גם לא בעקבות טיפול תרופתי במינונים גבוהים, או צורך להשתמש במשאף חירום, שלוש פעמים או יותר בשבוע". 

 

מה כדאי לעשות אם חושדים שהמחלה יצאה משליטה?

ד"ר פוקס: "ראשית, כדאי להבהיר שהאסתמה יכולה להיות לא מאוזנת בכל אחד מ-5 שלבי המחלה, קלה כחמורה. 

"כמו כן, חשוב להבין שאסתמה משתנה עם הזמן, מסיבות שונות ומגוונות. לא משנה השלב בו נמצאים, אם יש החמרה – השאיפה היא לתת לחולה כלים לאזן את האסתמה ולרדת שלב. 

"לכן, אם התעוררו תסמינים חדשים ושונים, או אם התסמינים דועכים ושוב מתלקחים, מן הראוי ללכת להיבדק אצל רופא.ת המשפחה או אצל רופא.ה מומחה לאסתמה. המלצה נוספת היא להיבדק לאחר התקף חמור, ובפרט אם בעקבותיו היתה פניה למוקד רפואי או לאשפוז". 

 

מה כדאי לספר לרופא? 

ד"ר פוקס: "חשוב לספר אודות התסמינים השונים, האם התרחש התקף או התרחשו התקפים קשים לאחרונה, ולעדכן אודות הטיפול התרופתי שנרשם ובאיזו תדירות נוטלים אותו. לנו, הרופאים.ות, חשוב לוודא שהחולה לוקח.ת את הטיפול. כדאי להיות כנים.ות: אם לא יודעים להשתמש במשאף או אם לא לוקחים את התרופות – חשוב לספר על כך. 

"אסתמה היא מחלה לכל החיים. מי שחולה בה צריך.ה לקבל עליו.ה אחריות, ללמוד ולהבין מהי המחלה. חשוב להבין שלא חייבים לחיות בצל התסמינים, ושאפשר לאזן את המחלה באמצעות שימוש נכון בתרופות ובמשאפים. והכי חשוב להבין, שאם משהו השתבש – לא לקבל זאת כמובן מאליו. אם מרגישים לא טוב יש לפנות לרופא.ת ולקבל טיפול מתאים ויעיל יותר".