תמונת אווירה למאמר מהן מחלות אטופיות?

בטוח שזו אסתמה?

מהן מחלות אטופיות?

אסתמה, נזלת אלרגית ואטופיק דרמטיטיס הן שלוש מחלות הקשורות זו בזו, שנכללות תחת הגדרה רפואית אחת: מחלות אטופיות, מלשון Atopy. כיצד הן קשורות זו בזו, ומה הסיכוי לפתח יותר ממחלה אטופית אחת?

המילה אטופיה מתארת מצב דלקתי כרוני בו עקב החשיפה לאלרגן או לאלרגנים, מתרחש שפעול של תאים וחלבונים בעלי תפקיד במערכת החיסון. 

 ברשימת המחלות האטופיות נמצאות נזלת אלרגית (שנקראת גם קדחת השחת, כשמדובר במצב של נזלת עונתית), אטופיק דרמטיטיס (שנקראת גם אקזמה של העור או דלקת עור אטופית), דלקת עור אאזינופילית של הושט (Eosinophilia esophagitis) וגם אלרגיה למזון.

 

מי שכבר לוקה במחלת אטופית אחת או יודע.ת על סיפור משפחתי של מחלה אטופית, נמצא.ת בסיכון מוגבר ללקות במחלה אטופית נוספת, לעומת האוכלוסייה הכללית. הנתונים בקרב ילדים מלמדים כי כ-75% מהילדים עם אטופיק דרמטיטיס יפתחו נזלת אלרגית, ויותר מ-50% יפתחו אסתמה אלרגית. 

 

מהי תאוריית ההיגיינה? 

אחת התאוריות שבאה להסביר את העלייה בשכיחות המחלות האטופיות בשנים האחרונות הנה תאוריית ההיגיינה. זו תיאוריה שהוצעה לראשונה על-ידי דייוויד פ. סטרכן בכתב העת British Medical Journal בשנת 1989. 

תיאורית ההיגיינה מסבירה את העלייה בשכיחותן של מחלות אטופיות, בהקפדה יתרה על רמת היגיינה גבוהה סביב תינוקות. כלומר, שהפחתה בחשיפה של ילדים (בעיקר בילדות המוקדמת) לגורמים מזהמים, כגון חיידקים וטפילים, משפיעה על התפתחותה של מערכת החיסון ומובילה לעלייה בשכיחות מחלות אטופיות.   

 

מהי אטופיק דרמטיטיס?

אטופיק דרמטיטיס (אקזמה) היא מחלת עור דלקתית כרונית, שאינה זיהומית (ולכן איננה מדבקת), המתאפיינת בהתלקחויות והפוגות מעת לעת, בעור. התסמינים האופייניים לאטופיק דרמטיטיס הם עור אדום ומגורה, יובש משמעותי וסדקים בעור. למרות שאטופיק דרמטיטיס עלולה להתהוות בחלקים שונים של הגוף, האזוריים האופייניים ביותר הנם הזרועות והרגלים, בעיקר בחלק הפנימי של המרפקים ומאחורי הברכיים, בגב, בפנים ובקרקפת.

הלוקים.ות באטופיק דרמטיטיס סובלים.ות מגרד משמעותי, כרוני, עד כדי פגיעה באיכות השינה. העור הינו האיבר הגדול ביותר בגוף ויש לו תפקיד משמעותי בהגנה על העור מפני פלישת מזהמים, ונחשב כחלק ממערכת החיסון של הגוף. כשהעור נפגע, וכתוצאה מהגרד, לסובלים מאטופיק דרמטיטיס יש נטייה לפתח זיהומי עור חיידקיים, נגיפיים ופטרייתיים.

לרוב זו מחלת ילדות שמתפתחת בשנה הראשונה לחיים, אך היא עלולה להופיע בילדים גם בגיל מבוגר יותר ואף בקרב מבוגרים – אם כי זה פחות שכיח.

 

מהי נזלת אלרגית?

נזלת אלרגית הנה הפרשה מימית, לא מוגלתית וכרונית, מרירית האף, שנגרמת בגלל חשיפה לאלרגן או לאלרגנים. התסמינים של נזלת אלרגית הנם נזלת, אף סתום (גודש באף), גרד ברירית האף או בעיניים והתעטשות מרובות.  

יש שאצלם.ן מדובר תופעה עונתית (הנקראת גם קדחת השחת), אך נזלת אלרגית יכולה להתרחש לכל אורך השנה אז היא מכונה נזלת אלרגית רב עונתית (פרינאלית). האלרגנים הנפוצים הגורמים לנזלת אלרגית הם אבקנים של פריחות שונות (Pollens), עובש, קרדית אבק הבית, אלרגנים הקשורים לבעלי חיים ועוד. 

יכול לעניין אותך

תמונת אווירה למאמר תרופות לאסתמה

קחו נשימה ארוכה (חלק ב')

Veeva ID: IL – 1955

תמונת אווירה למאמר תרופות לאסתמה

קחו נשימה ארוכה (חלק א')

Veeva ID: IL – 1955

פתיחה

Veeva ID: IL – 1955