תמונת אווירה למאמר מהם סוגי אסתמה שונים?

האסתמה שלי קשה או קלה?

מהם הסוגים השונים של אסתמה?

סתמה תעסוקתית, אסתמה לילית, אסתמה לאחר מאמץ. מהם ההבדלים בין סוגי אסתמה ומדוע חשוב להבחין במידת החומרה של המחלה? 

לפני שנסביר מהם הסוגים השונים של אסתמה, חשוב להדגיש כי אסתמה יכולה להופיע לראשונה גם בגיל מבוגר. זאת בניגוד לתפיסה הרווחת לפיה אסתמה היא 'מחלה של ילדים'. כיום ברור, שהמחלה יכולה להתפתח בכל גיל.  

ההגדרה אסתמה של הגיל המבוגר Adult onset Asthma מתייחסת לחולים ולחולות שלא סבלו מאסתמה בילדותם ושמחלתם החלה לאחר גיל ההתבגרות, או שסבלו מאסתמה בילדותם והמחלה החמירה בגיל מבוגר. 

אסתמה של הגיל המבוגר עלולה להיות קשה יותר מבחינת קצב התקדמותה. לכן, אם אובחנת בסוג זה של אסתמה ייתכן שתזדקק.י לטיפול אינטנסיבי, משמעותי יותר, על מנת להשיג שליטה בתסמינים

 

קיימים סיווגים נוספים של אסתמה, כגון אסטמה נוטרופילית, אסתמה אאזינופילית, אסתמה אלרגית או אסתמה אטופית. מונחים אלה משמשים בעיקר צוותים רפואיים. 

 

כמו כן, חשוב להדגיש כי סוגי האסתמה השונים מדורגים בהתאם לחומרתם והטיפול בהם נקבע בהתאם לכך. המונחים בעברית הם מעט מבלבלים, לכן חשוב להבדיל בין ההגדרות השונות: 

 

אסתמה שאיננה בשליטה (Uncontrolled asthma): זו אסתמה עם תסמינים שמופיעים בתדירות גבוהה, המצריכים טיפול חירום בתדירות גבוהה, שגורמים להגבלה של הפעילות הגופנית וליקיצות ליליות בגלל קוצר נשימה או שיעול. 

מדד נוסף לאסתמה שאיננה בשליטה הוא שתי התלקחויות בשנה או יותר, המצריכות טיפול בסטרואידים סיסטמיים או התלקחות שנחשבת קשה ומחייבת אשפוז.  

 

אסתמה קשה לטיפול (Difficult to treat asthma): זו מחלה שקשה לאזן חרף טיפול אינטנסיבי, כגון: 

  • טיפול במשאפים המכילים סטרואידים להפחתת דלקת במינון בינוני או גבוה ומרחיבי סמפונות.
  • טיפול קבוע בסטרואידים סיסטמיים על מנת למנוע תסמינים ולהפחית את הסיכון להתלקחות. 

במקרים אלו יש לוודא שנטילת הטיפול נעשית לפי ההנחיות, שאין מצבים רפואיים נלווים (כגון עישון, ריפלוקס או חשיפה בסביבת הבית או העבודה) ושהאבחנה היא אכן אסתמה.

 

אסתמה חמורה (Severe asthma): זו למעשה תת קטגוריה של אסתמה קשה לטיפול. לתת קבוצה זו משויכים חולי וחולות האסתמה שחרף התמדה בטיפול נכון, טכניקת שאיפה נכונה וטיפול במחלות נוספות – האסתמה כרוכה בתסמינים, ומלווה התלקחויות. כשמדובר בחולות ובחולים שהוגדרו עם אסתמה חמורה, יש מקום לשקול טיפול ביולוגי או טיפול נוסף אחר. 

 

אלו הסוגים השונים של אסתמה: 

אסתמה אלרגית: אסתמה אלרגית (או אטופית) מושפעת מחשיפה לאלרגנים שמקורם באבקנים, בקרדית אבק הבית ובבעלי חיים. כ-80% מהחולים שאובחנו עם אסתמה אלרגית סובלים גם מנזלת אלרגית עונתית (קדחת השחת), מאטופיק דרמטיטיס או מאלרגיה למזון כלשהו. 

 

אסתמה תעסוקתית: מדובר באסתמה שהטריגרים שלה מופיעים בעיקר בסביבת העבודה. במקרים רבים, תסמיני אסתמה תעסוקתית מופיעים בקרב מבוגרים. ישנם מעל 250 חומרים שחשודים או שידועים כגורמי אסתמה תעסוקתית

למעשה, אסתמה תעסוקתית (שיכולה להיות משולבת עם אסתמה אלרגית)  הנה אופיינית לבעלי מקצועות מסוימים. להלן רשימה חלקית: 

  • אפיה: בגלל תגובה אלרגית  בדרך כלל),לחשיפה תדירה לקמח או לאבקות אפייה  
  • שירותי בריאות: כתוצאה מחשיפה תדירה  לכפפות לטקס ולתרופות מסוימות  
  • תעשייה וייצור: בגלל שימוש בצבעים, מוצרי ניקוי, כימיקלים, מתכות, ניסור עץ ועוד 
  • עובדי מעבדה: בפרט כשבאים במגע עם חיות מעבדה 
  • חקלאות: כתוצאה מחשיפה לחומרי הדברה, אבק, קרבה לבעלי חיים ולרעלנים שמקורם בחיידקים מסוימים ועוד.  

 

אסתמה לאחר מאמץ: נגרמת בגלל אובדן חום ולחות מדרכי הנשימה, במהלך פעילות גופנית. במרבית המקרים, זה קורה כאשר נושמים במהירות אוויר יבש, שמגרה את הסמפונות וגורם להיצרותם ולהגבלה של זרימת האוויר. לרוב התסמינים מופיעים בדרך כלל תוך מספר דקות לאחר התחלת האימון ויכולים להימשך 10 עד 15 דקות לאחר סיום האימון.

טריגרים נוספים יכולים להיות חשיפה לאדי כלור במי הבריכה, תנאים של קור ויובש, חשיפה לחומרים מגרים (איריטנטים) או מזהמים באוויר הפתוח ועוד.  

 

אסתמה לילית: הכוונה להתלקחויות שמתרחשות במהלך הלילה. לרוב בשל מנגנונים פיזיולוגיים שונים, כגון שינויים הורמונליים ובפרט של אלה הקשורים לשעון הביולוגי ולמחזור השינה והערות (מקצב צירקדיאני), מצבי דלקת, ומתח שרירי (טונוס שרירים).

יכול לעניין אותך

תמונת אווירה למאמר תרופות לאסתמה

קחו נשימה ארוכה (חלק ב')

Veeva ID: IL – 1955

תמונת אווירה למאמר תרופות לאסתמה

קחו נשימה ארוכה (חלק א')

Veeva ID: IL – 1955

איך מנהלים את האסתמה

Veeva ID: IL – 1955

תמונת אווירה למאמר מהי אסתמה קשה ומהם החידושים בטיפול בה

מהי אסתמה קשה ומהם החידושים בטיפול בה

Veeva ID: IL – 1955

תמונת אווירה למאמר מה הן דרגות החומרה של אסתמה

מה הן דרגות החומרה של אסתמה

Veeva ID: IL – 1955

תמונת אווירה למאמר האם אסתמה היא מחלה מסוכנת

האם אסתמה היא מחלה מסוכנת

Veeva ID: IL – 1955

תמונת אווירה למאמר האם אסתמה היא מחלה כרונית

האם אסתמה היא מחלה כרונית

Veeva ID: IL – 1955

פתיחה

Veeva ID: IL – 1955