תמונת אווירה אסתמה ופעילות גופנית

איך אוכל למנוע את ההתקף הבא?

האם כדאי לחולי ולחולות אסתמה לעשות פעילות גופנית?

אסתמה לאחר מאמץ היא אחד מסוגי המחלה, המתאפיין בהתקפים בעקבות פעילות גופנית. האם החולים.ות בסוג זה של אסתמה צריכים.ות לוותר על פעילות גופנית, וכיצד ניתן למנוע את ההתקפים? 

טיפסת במדרגות והתחלת להתנשף באמצע הדרך? 

הרגשת ש"אין לך אוויר" באמצע ניקיון הבית 

יצאת לריצה, כרגיל, אבל כשחזרת הביתה התחלת להשתעל ולצפצף? 

 

אין ספק, כי פעילות גופנית וספורט, משפרים את הבריאות ומפחיתים את הסיכון למחלות כרוניות, אך מה יעשו מי שעבורם.ן פעילות גופנית וספורט עלולים להוות טריגר להתקף אסתמה?  

חולי וחולות אסתמה, בדרגות חומרה שונות, עלולים.ות לחוות תסמיני קוצר נשימה סביב אימון גופני. התופעה המכונה exercise induced bronchoconstriction  או בקיצור EIB  קיימת בשכיחות נמוכה יותר גם בקרב מי שאינם לוקים באסתמה ואף בקרב אתלטיים מקצועיים.

בעבר, ההערכה היתה כי כ-90% מהחולות ומהחולים באסתמה סובלים מכך. כיום משערים כי מדובר באחוזים גבוהים אולם עדיין אין הערכות מדויקות לגבי מספרם.ן.

 

מה קורה בזמן כשמופיעים תסמיני אסתמה לאחר מאמץ גופני? 

אסתמה היא מחלת ריאות דלקתית, כרונית, שמתבטאת כבצקת , אודם והיצרות של דרכי האוויר, ובפרט של הסמפונות. בדרך כלל, התקף אסתמה מתעורר כתגובה לטריגר, או לטריגרים שונים, וישנם רבים. כשמדובר באסתמה לאחר מאמץ גופני, במרבית המקרים, התסמינים מופיעים מספר דקות לאחר התחלת האימון ויכולים להימשך 10 עד 15 דקות לאחר סיומו.  

כשמתאמנים, הגוף זקוק לכמות גבוהה של חמצן. הנשימה נעשית מהירה ועמוקה יותר, ובמקרים רבים – נושמים דרך הפה. בנשימה דרך הפה האוויר שנכנס לריאות הוא יבש וקריר יותר מאשר כשנושמים דרך האף.  

אוויר יבש או קר הוא הטריגר העיקרי לתסמיני אסתמה לאחר מאמץ גופני.  

טריגרים אחרים שיכולים להחמיר התקף אסתמה לאחר מאמץ הם: 

  • זיהום אוויר
  • כמות גבוהה של אבקנים באוויר
  • חשיפה לחומרים מגרים.

 

האם חולי.ות אסתמה צריכים.ות לוותר על פעילות גופנית? 

ממש לא. נהפוך הוא. למרות שפעילות גופנית היא גורם נפוץ לתסמיני אסתמה, חשוב להמשיך ולהתאמן גם אם אובחנת עם אסתמה. כמו  כן, כדאי לזכור שהפסקת אימון או פעילות גופנית קבועה עלולה לגרור אבדן של כושר גופני.  

עוד חשוב לזכור, כי בעזרת טיפול תרופתי מדויק, אפשר לבצע פעילות גופנית, ובמקרים רבים ללא מגבלות. וכן, שהימנעות מפעילות גופנית עלולה לגרום עלייה במשקל, שהיא לכשעצמה גורם סיכון לאסתמה חמורה.  

 

כיצד ניתן למנוע התקף ולהמשיך להתאמן?  

הנחיות הרפואיות המקובלות כיום הן לא לוותר על פעילות גופנית, אלא להתכונן לפני שמתחילים לבצע אותן. למשל, להשתמש במשאף המכיל תרופה להרחבת הסמפונות, כ-15 דקות לפני תחילת הפעילות.  

התקפי אסתמה לאחר מאמץ גופני יכולים לאותת שהכדאי להיטיב את הטיפול התרופתי. לכן, אם את.ה חווה תסמיני אסתמה תכופים לאחר פעילות גופנית, כדאי לשוחח על כך עם הרופא.ה שלך.  

 לעתים, הרופא.ה המטפל. ת.ימליץ על שימוש בתרופות נוספות, כגון טיפול אנטי דלקתי, כלומר סטרואידים הניתנים בשאיפה.  

מלבד תרופות, הנה עוד כמה המלצות שיקלו וימנעו התקף: 

  • חשוב לבצע חימום לפני האימון 
  • מומלץ להתייעץ עם הרופא.ה המטפל.ת בנוגע לסוג האימון. סוגים מסוימים של פעילות גופנית, כגון ריצה, מגבירים את השאיפה של אוויר יבש, בעוד שבסוגי פעילות אחרים, כגון שחייה ויוגה, הגירוי הנשימתי נמוך יותר   
  • רצוי להתעדכן בתנאי מזג האוויר, ובפרט ברמת זיהום האוויר, לפני שיוצאים לפעילות מחוץ לבית 
  • עדיף לכסות את האף ואת הפה במסכה, כדי להגן על דרכי הנשימה מפני אוויר קר ויבש, במהלך התרגול