תמונת אוירה איך מתמודדים עם אסתמה בחיי היומיום

איך אוכל למנוע את ההתקף הבא?

איך מתמודדים עם אסתמה בחיי היומיום?

כיצד מארגנים את הבית? האם אפשר לגדל חיית מחמד? ומה הקשר בין אסתמה ואפטר שייב? קבלו המלצות שיסייעו להתמודדות ולשליטה באסתמה 

אחד הכללים הבסיסיים, שכל חולה באסתמה יכול.ה וצריכ.ה להכיר, הוא שטיפול באסתמה פירושו אפשרות לשלוט במחלה.  

ניהול ושליטה באסתמה הוא מבצע משותף ומורכב לחולים.ות ולרופאים.ות, המתבסס על ההנחיות שמפרסם גוף מדעי בינלאומי בשםGINA – Global Initiative For Asthma . על פיGINA  שליטה טובה באסתמה מאפשרת חיים בריאים ופעילים, ללא תסמינים באופן שיגרתי, מניעה מקסימלית של התקפים והתלקחויות, ביום וובלילה.   

שימוש נכון ומדויק בתרופות לאסתמה, הוא המפתח לשליטה ולאיזון של המחלה, אולם מלבד תרופות, ניתן להיעזר גם בהמלצות הבאות:  

טכניקות של הרפיה ונשימה: אלה עשויות לסייע בהתמודדות הרגשית . אחת הטכניקות המומלצות היא לשבת על כיסא, כשהזרועות נתמכות על גב הכיסא או לעמוד ולהשעין את הזרועות על השולחן, לשאוף ולנשוף אוויר בצורה רגועה, כשהשפתיים סגורות מעט. כמו כן, מומלץ להתייעץ עם פיזיותרפיסט.ית או רופא.ה לגבי טכניקות נשימה נוספות.  

עישון: כמובן, שההמלצה החשובה ביותר היא לא לעשן. כמו כן, מומלץ לבקש לא לעשן בקרבתך, ולהימנע משהייה במקומות "מעושנים" כגון ברים ומסיבות. כמו כן, חשוב שלספר לבני ולבנות המשפחה, לקולגות בעבודה וכדומה אודות אסתמה, על מנת להגביר את מודעותם.ן ואת התחשבותם.ן.  

 ניקיון ואוורור: חשוב לשמור את הבית נקי ומאוורר. לכן, כדאי לוותר על שטיחים, שעלולים לאגור אבק, אלרגנים שונים כגון קרדית אבק הבית ועוד. ריצוף בעץ, באריחים או בלינוליאום, עדיפים, שכן קל יותר לנקות ולשטוף אותם מאבק.  

גידול חיות מחמד: בעלי החיים יכולים לגרום לאלרגיה. כמו כן, נוכחותם עלולה להעלות את כמות האבק בסביבה. על כן, אם ידוע כי בעלי חיים הם טריגר מוכר להתלקחות התסמינים, מומלץ לא לגדל בעלי חיים פרוותיים או ציפורים.

ללא ריח: כדאי לנסות להימנע משימוש בתכשירי ריח, כגון בושם, אפטרשייב, דיאודורנט, מטהרי אוויר וכדומה. בבית ובמקום העבודה. מומלץ להימנע גם מנוכחות של פרחים ריחניים 

החלטות מקצועיות: גם בחירת סוג הקריירה עשויה להיות מושפעת מהאסתמה שלך. ההמלצה לחולי ולחולות אסתמה היא לבחור בסביבת עבודה שאין בה אבק, עשן או חומרים בעלי ריחות חזקים ומגרים.  

פעילות גופנית: למרות שפעילות גופנית יכולה להיות טריגר להחמרה של תסמיני אסתמה לא כדאי להפסיק להתאמן. אימון גופני הוא תורם לחיים בריאים, למניעת השמנה ולאיכות חיים. חשוב להדגיש, כי גם אם אובחנת כלוקה באסתמה לאחר מאמץ, אין סיבה להפסיק להתאמן. בעזרת טיפול תרופתי מדויק, אפשר לבצע פעילות גופנית, ללא מגבלות.  

חיסונים: מומלץ להתייעץ עם הרופא.ה המטפל.ת מהם החיסונים המומלצים עבורך כנגד מחלות זיהומיות בדרכי הנשימה, כגון שפעת או דלקת ריאות חיידקית (פנוימוקוקאלית). זיהומים בדרכי הנשימה כגון שפעת עלולים להשפיע על הריאות ולגרום להתקף אסתמה. נוסף על כך: החולים והחולות באסתמה או ב-COPD נמצאים בסיכון גבוה לסיבוכים משפעת ולמחלות מסוימות נוספות הניתנות למניעה באמצעות חיסון.