תמונת אווירה למאמר כיצד מנהלים אורח חיים בריא עם אסתמה (ובכלל)?

איך אוכל למנוע את ההתקף הבא?

כיצד מנהלים אורח חיים בריא עם אסתמה (ובכלל)?

פעילות גופנית, תזונה בריאה, הפסקת עישון. כל ההמלצות המוכרות לאורח חיים בריא תקפות גם לגביך, כמי שמתמודד.ת באסתמה. על מה כדאי לשים דגש באופן מיוחד?

לו יכולת לבקש משאלה אחת שתתגשם, סביר להניח שזו הייתה בריאות טובה, לך וליקיריך. או לפחות את הכוח להתמיד בהרגלי בריאות טובים, לאורך זמן. באופן לא מפתיע, חוקרים מדווחים כי ככל  שאורח החיים בריא יותר – תוחלת החיים ארוכה יותר. 

ישנם הרגלים שהוכחו כמשפרי בריאות. אלה הרגלים שכדאי לסגל כחלק מאורח החיים, כמו פעילות גופנית ותזונה מוקפדת. לעומת זאת, ישנם הרגלים שמהווים סיכון בריאותי, כגון עישון, שתיית אלכוהול וכדומה, שמהם כדאי להיפטר. 

הנה כמה שאלות שכיחות (ותשובות) שמתעוררות בקרב חולי וחולות אסתמה

 

מדוע השמנה נחשבת לסיכון בריאותי? 

ארגון הבריאות העולמי הגדיר השמנה כמגפה כלל עולמית. השמנה נחשבת לסיכון בריאותי חמור משום שהיא קשורה למחלות רבות, כמו מחלות לב, יתר לחץ דם, סוכרת, דלקות פרקים, סוגים שונים של סרטן, דיכאון ועוד. נמצא, כי במידה שהנך לוקה באסתמה, השמנה הנה גורם סיכון לאסתמה קשה. נוסף לכך, ירידה במשקל, אפילו קטנה יחסית (5-10% ממשקל הגוף), עשויה לתרום לשיפור בתפקוד הריאות, מעלה את איכות החיים של חולי וחולות אסתמה ומגבירה את השליטה במחלה.

 

כיצד פעילות גופנית קשורה לבריאות באופן כללי ולאסתמה בפרט? 

פעילות גופנית מקטינה את הסיכון למחלות רבות: מחלות לב, אירוע מוחי, סוכרת (כל אלו הנן חלק מהסינדרום המטבולי) ואף סוגים שונים של סרטן. נוסף לכך, כשעוסקים בקביעות בפעילות גופנית לוקים פחות בהשמנה. על פי נתוני משרד הבריאות, פעילות גופנית קבועה מפחיתה את הסיכון לתמותה באופן כללי ב-30-60%. על כן, ההמלצה היא לעסוק בפעילות גופנית, בכל גיל.   

גם בקרב הלוקים.ות באסתמה פעילות גופנית עשויה לשפר את הבריאות הכללית, כמו גם לשמר את תפקוד הריאות והלב, בכך לתרום לעלייה באיכות החיים. 

מומלץ לבצע פעילות גופנית במשך כ-300 דקות שבועיות בעצימות בינונית או 150 דקות של פעילות גופנית בעצימות נמרצת. הפעילויות המומלצות הן: הליכה מהירה, רכיבה על אופניים, ריקוד, שחייה, ריצה או כל פעילות ארובית אחרת. 

חולי וחולות אסתמה רבים חוששים מפעילות גופנית, ומטבע הדברים נמנעים ממנה, על מנת לא לגרום להתלקחות של התקף. אבל חשוב לציין, כי למרות שפעילות גופנית יכולה להיות טריגר לאסתמה, במקרים מסוימים, ההמלצה היא לא להימנע ממנה! 

פעילות גופנית היא חלק חשוב מאורח חיים בריא ואף עשויה לשפר את תפקודי הריאות בקרב מי שלוקים.ות באסתמה. כדאי להיוועץ ברופא.ה המטפל.ת ולהכין יחד תכנית של פעילות גופנית הדרגתית, קרי פעילות שמתחילה באופן מתון ומתקדמת עם הזמן. 

 

ומה לגבי עישון?

ההמלצה היא  להימנע ככל הניתן מעישון אקטיבי או פסיבי של סיגריות, סיגרים או נרגילות גם בכמות קטנה בביתך או בסביבתך. גם עישון פסיבי, שימוש או חשיפה לסיגריות אלקטרוניות יכולים להוות טריגרים להתקף אסתמה ולגרום להחמרה של המצב הדלקתי הריאתי, עם הזמן. 

 

אילו הרגלים נוספים כדאי לסגל?

  • לשמור על חום הגוף במג אויר קר: לעטות כפפות, צעיף וכובע 
  • לחמם את האוויר שנושמים: לעטוף את הפה והאף (בצורה רופפת המאפשרת לנשום) ולנשום דרך האף (במקום דרך הפה) בעת שהייה בחוץ, בחורף
  • לאוורר את הבית ולשמור אותו נקי, ככל שניתן, מפני קרדית אבק הבית ואלרגנים נוספים (כגון עובש). למשל: לשאוב שטיחים באופן תדיר (עדיף להוציא אותם מחדר השינה), לשמור על ניקיון המזרן בחדר השינה, לכבס מצעים באופן תדיר ועוד  
  • ללוקים.ות באסתמה קשה מומלץ שלא לתת לבעלי חיים בעלי פרווה לישון בחדר השינה 
  • להפחית את השימוש במפיצי ריח בחדר השינה או במשרד 
  • להקפיד על הרגלי שינה טובים – ללכת לישון ולקום בזמנים קבועים, לאוורר את חדר השינה ולהחשיך אותו.